Spanska del 1:

I min Spanska-lektion skiter vi i de löjliga hälsningsfraserna och går direkt på native-snacket, man bör kunna grunderna innan man kollar hit iochförsig.
Tänkte vi kunde lyssna på en väldigt fin Shakira-låt, som går rätt så långsamt, eftersom hon är en jäkel på att sjunga snabbt och där är det svårt att lära sig något av henne.
Día de Enero - Dag av Januari (Januaridag)
Te conocí un día de Enero - Jag träffade dig en dag i Januari
Con la luna en mi nariz - Med månen på min näsa
Y como vi que eras sincero - Och när jag såg att du var ärlig
En tus ojos me perdí - I dina ögon gick jag vilse
Que torpe distracción - Vilken dum distrahering
Y que dulce sensación - Och vilken söt sensation
Y ahora que andamos por el mundo - Och nu när vi reser runt jorden
Como "Eneas y Benitin" - Som "Storklas och Lillklas"
Ya te encontré varios rasguños - Jag har äntligen funnit några av ärren
Que te hicieron por ahí - Som andra har gjort mot dig
Pero mi loco amor - Men min galna kärlek
Es tu mejor doctor - Är din bästa doktor
Voy a curarte el alma en duelo - Jag ska läka din sörjande själ
Voy a dejarte como nuevo - Jag ska få dig att känna dig som ny
Y todo va a pasar - Och allt kommer att passera
Pronto veras el sol brillar - Snart får du se solen skina
Tú más que nadie mereces ser feliz - Du, mer än någon, förtjänar lycka
Ya vas a ver cómo van sanando - Du kommer få se dina sår
Poco a poco tu heridas - Lite och lite läkas(läkas lite i taget)
Ya vas a ver cómo va - Du kommer få se hur
La misma vida a decantar la sal que sobra del mar - Livet själv kommer att dekantera saltet ifrån havet
Y aunque hayas sido un extranjero - Och fastän du var än utlänning
Hasta en tu propio país - Till och med i ditt egna land
Si yo te digo "¿Cómo dices tú?" - Om jag sa "Kan du säga det där igen?"
Tú aun dices "¿Qué decís?" - Skulle du ändå svara "Ursäkta(Vad sa du)?"
Y lloras de emoción oyendo un bandoneón - Och du gråter lyckotårar när du hör en bandoneon
Y aunque parezcas despistado - Och även om du verkar sinnesförvirrad
Con ese caminar pausado - Med ditt långsamma sätt att gå
Conozco la razón que hace doler tu corazón - Så vet jag andledningen till att ditt hjärta värker
Por eso quise hacerte esta canción - Det är därför jag ville skriva den här låten till dig
Ya vas a ver cómo van sanando - Du kommer få se dina sår
Poco a poco tu heridas - Lite och lite läkas(läkas lite i taget)
Ya vas a ver cómo va - Du kommer få se hur
La misma vida a decantar la sal que sobra del mar - Livet själv kommer att dekantera saltet ifrån havet

Kommentera här:

Reviresco - Rock n Roll livet i Hollywood Personligt
Jubileumsregattan.se Superblogs Bloggparaden